Om Atkins dieten....

Jag har fått lite nyfika förfrågningar om Atkins dieten. Jag ska försöka summera den så enkelt som möjligt och om ni undrar något så skriv gärna en fråga i komentarerna :)


Hur funkar den?
Genom att svälta kroppen på kolhydrater tvingas den bränna fett som energi, en process som kallas ketos. Samtidigt stabiliseras insulinproduktionen, vilket minskar hungern. Du äter mest kött, kykling, ost, ägg och fisk. Däremot ät socker,pasta, ris, potatis, alkohol och frukt förbjudet!  Om du håller dig till reglerna så kommer du att tappa vikt fort! Själv gick jag ner fron 77 -60 kilo på 2 månader i gymnastiet. Du kan dricka i huvudsak vatten, bubbelvatten, och ev diet läsk men inte för mycket, kanske ett glas om dagen.


En vanlig dag för mig ser ut så här

Frukost  2 kokta ägg
Lunch     stekt fläsk/fisk
Middag   Kyckling med lite gräddfil till
Mellanmål  Fetaost (inte light)

Glöm inte att ta multivitamintabletter för att uppväga ganska ensidig kost!

Ska du ge dig in på denna dieten måste du vara 100% motiverad. Lite fusk och det kan snabbt resultera i att du går upp istället.  Håll dig alså borta från allt vad fusk heter!!!

image9

Men när jag känner att fusket närmar sig med stormsteg så har jag en back-up-plan.
Jag tar min Atkins Decadens bar (kan köpas på MAXI) kör den i ugnen, vispar LITE grädde och äter som en brownie. Det är såååååå gött!!

Lycka till!!

Kommentarer
Postat av: Sanniis

Din blogg är inspirerande att läsa. Dessutom skriver du på ett kul sätt!
Hur ska du lyckas hålla dig ifrån onyttigheter nu när helgen kommer? För mig är helgerna det svåraste. Kan äta bra mat hela veckan men så kommer fredagen och sötsuget...

2008-01-18 @ 17:19:46
Postat av: Linda (bloggaren)

Tackar ödmjukast! :) Ja helgen är ett riktigt helvetesgap! Håller på att steka en miljon pannkakor till familjen och får inte äta en enda själv. BLÄ!!! Men skam den tjockis som ger sig!!

2008-01-18 @ 17:47:58
Postat av: Emma Nilsson

Får man äta grönsaker?
Jag ska också få bort min extra kg sen jag blev gravid och jag måste se de fort annars så tappar jag lusten och fuskar men märker jag att de funkar så gör jag klart de... tråkig person jag är men sån är jag :P

2008-01-18 @ 21:11:28
URL: http://maammaa.blogg.se/
Postat av: Linda (bloggaren)

Ja Emma man kan äta begränsade mängder av vissa grönsaker. Själv gillar jag att dippa gurka i Creme Bonjour när jag vill ha något att tugga på. Men undvik stärkelsefulla grönsaker som paprika, tomat, morötter, bönor. Sallad, gurka, salladslök och fetaost blir en toppen sallad till köttet!! :)

2008-01-18 @ 23:57:10
Postat av: Magikatt

Hej där!
Du länkade till denna blogg via min tråd på FL så jag har nu tittat in lite.
Du är duktig som kämpar på!
Såg när du beskrev Atkins att detta inte är något för mig då jag är vegeterian och det som rekomenderades att äta mest var just djur.
Men det finns nog lika många sett att banta på som det finns människor,så det finns nog något som passar alla.;-)
Ge inte upp!

2008-01-19 @ 01:20:26
Postat av: Anonym

Hej!

Jag har börjat ta bort kolhydrater från maten, men skulle vilja ta bort alla så ja gick ner fortare, får man inte äta frukt eller grönsaker alls i atkins dieten?
har nämligen blivit inspererad av att ha läst din blogg att försöka med Atkins.
Har du någon bok ¨som du följer, något du kan rekomenndera?

TUSEN TACK på förhand!

/lina

2008-01-20 @ 11:54:58
Postat av: jenny

hej!!
Jättebra blogg du fixar..

Tycker du ser lite smalare ut i ansiktet på denna nytagna bilden!!
Spännande att läsa hur mycket du gått ner..(när du får din våg)
Jag äter oxå mycket kött. Men längre fram i dieten el när man " avslutar" dieten. går man inte upp i vikt då?
om man inte alls äter ris o sen börjar med tex fullkornsris. Då borde man ju nästan gå upp lite i vikt?

Jag är så rädd att bli sjuk el ngt. Pga av brist på vitaminer. läste om en som dog pga hjärtsvikt pga brsit på kalium? vad finns kalium i?
jaja endast 1 person man hört om som drabbats..
men man blir endå lite orolig.
Jag äter själv inte ris,pasta osv.. har levt så i nåt år nu.
Men äter knäckebröd, alla möjliga grönsaker. ananas älskar jag.
O äter mycket ost,mejeriprodukter.ägg osv
Tar även multivitamintablett.
Mår bra, men blev lite skraj när jag läste om denna 16 åring.

2008-01-22 @ 17:54:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0